Gi mennesker glede!

Den fantastiske fortellingen om personen og kunstneren Bjørn Wiinblad

Bjorn

Fra illustratør til kosmopolitisk multikunstner

Bjørn Wiinblad ble født i København i 1918. Han viste svært tidlig et talent for tegning og for å finne opp fantasifulle verdener. Som 17-åring kom han i lære som typograf, men fant raskt ut at det var kunstnerveien han interesserte seg for.

Etter at han var utlært, ble han straks tatt opp på grafisk linje på Det Kgl. Danske Kunstakademi.

Men selv om Bjørn Wiinblad var fra København og også tok utdannelsen sin i København, var stilen hans alt annet enn dansk. Og mens funksjonalismen herjet i Danmark, gikk Bjørn Wiinblad med sine krøllete streker, mange farger og romantiske universer en helt annen vei.

Wiinblad gikk raskt fra "bare" å være tegner til også å bli keramiker. Det sies at det var arbeidet med illustrasjonen av eventyret 1001 natt, noe som inspirerte han til å tegne foreskjellige keramiske gjenstander som vaser og krukker med motiver fra eventyrene.

Wiinblad lærte seg forskjellige keramiske teknikker, og ut fra det utfoldet hans frodige skapertalent og glede seg på "alle plattformer": Gobeliner, helhetlige innredninger av bl.a. hoteller, for ikke å glemme grillbord, bestikk, porselen og tilhørende glass, tekstiler, plakater osv.

Wiinblad hoppet ikke tilfeldig fra det ene objektet til det andre. Det var mer snakk om et kontinuerlig forløp, der det ene objektet pekte på det neste, og der Wiinblads nysgjerrighet var med på å forsterke denne flyten.

Bjørn wiinblad ornaments , fugl i rede

Uansett hvilken flate eller hvilket medium Wiinblad beveget seg på, var stilen hans lett å gjenkjenne og helt uten sammenligning. Og livsgleden "danset" seg gjennom alle produktene.

Bjørn wiinblad ornaments , skiller

En internasjonal "rockestjerne"

Wiinblads internasjonale storhet kan sammenlignes med Søren Kirkegaard, eller den nålevende kunstneren Olafur Eliasson. Men i motsetning til Olafur Eliasson var Wiinblad ikke så kunstnerisk anerkjent i Danmark. Til gjengjeld var han godt anerkjent i utlandet, der han utførte helhetlige hotellinnredninger i Japan, USA og Tyskland, og spesialservise til sjahen av Iran.

I 1957 ble Wiinblad ansatt som designsjef for det prisbelønte tyske merket Rosenthal, noe som gjorde ham enda mer internasjonalt berømt. Han reiste gjerne rundt i Europa i forbindelse med lanseringen av servise, og folk sto i kø for å få gjenstandene signert av Wiinblad.

Han reiste sjeldent alene. Som regel inviterte han alltid noen med på reisen, noen som kunne holde han med selskap.

At Wiinblad ikke var så anerkjent i Danmark, hang sammen med hans svært så annerledes og udanske stil, og at han også tjente svært gode penger på kunsten og produksjonene sine.

Men det var slett ikke pengene som drev Wiinblad, og like mye som han tjente, like mye brukte han på reiser, selskaper, antikviteter, kunst osv.

Wiinblad ble hyppig invitert til vernissasjer hos unge kunstnere i København, fordi de visste at han alltid kjøpte noe, og det med stor glede.

Det som for alvor betydde noe for Wiinblad var å få utløp for sin ekstreme skaperglede og gjennom sine mange forskjellige produksjoner, få den gleden forplantet videre til så mange mennesker som mulig.

Wiinblad var sin egen herre og levde i sin egen verden, selv om det kom kritiske toner fra det københavnske kunstnerparnass.

C 1

Wiinblad inntar teaterscenen

Det var spesielt teateret som sto Wiinblad nært, der han kunne eksperimentere og utfolde den sprelske fantasien i stor skala.

Han var spesielt interessert i ballett og opera, og det kom også mange kjente skuespillere og teaterdirektører til de livlige middagsselskapene hans. Wiinblad skapte de mest fantastiske og vakre helhetlige løsninger som utfoldet seg i scenografien, kostymene, på plakater osv. både i Danmark og i utlandet.

Av kjente oppføringer kan vi nevne: "Nøtteknekkeren", "Svinedrengen" og "Romeo". Og for å slutte sirkelen ble inspirasjonen fra teaterets verden selvfølgelig også kanalisert til Wiinblads figurer.

C 2

Kvinnene – et gjennomgående motiv

Kvinnene var et gjennomgående motiv i Wiinblads univers og produksjoner.

Kvinnene hadde mange følelsesmessige nyanser, og øynene, og ikke minst blikket, var alltid noe spesielt. De hadde som regel et åpent og nysgjerrig blikk, men også nedslått, sørgmodig og mystisk.

Øynene betød noe helt spesielt for Wiinblad – så selv om han hadde mange medarbeidere, malte han alltid øynene selv. Kvinnenes personlighet kom også til uttrykk gjennom ville hoder og også rosenkåløre, korte armer, små bryster eller kantede neser. De var med andre ord Wiinbladske.

Wiinblad ga dem vakre navn: Eva, Cæcilia, Bolette, Celestine, Dyveke og mange flere.

C 3

Den arbeidsomme arbeidsgiveren Wiinblad

Bjørn Wiinblad jobbet alltid og sov svært lite. Arbeidet ga ham energi.

Ideer og produksjoner fløt i hendene på han, og i egenskap av sine mange kontakter og store skaperglede, lovet han altfor mye. Samtidig var han svært ambisiøs. Malerjentene hørte ofte at han sa at "Det er ingen sak. Det bare er der."

Men Wiinblad hadde også rom for å være kreativ, siden han hadde mange ansatte som dreide og malte figurer og som tok seg av husholdningen og alt det praktiske.

Men man skal ikke tro at Wiinblad ikke til enhver tid var nærværende og engasjert i hele den kunstneriske prosessen, og hans barnslige glede kom også til uttrykk ved at han nesten alltid synes at det siste han hadde laget var det beste noensinne – og så raskt videre til neste!

Finn forhandler

Flere butikker i Norge forhandler produktene våre. Finn en i nærheten av deg.

Wiinblad er tilbage

Wiinblad er genopstået som brand i en nyfortolkning, som hylder Wiinblad's autentiske univers. Se hele den nye kollektion - som bejler til både nostalgiske samlere og nye generationer.

Vi bruger cookies